Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nezodpovědnost ohrožuje pražský rozpočet

9. 12. 2015 12:30:00
Na dalším jednání Zastupitelstva hl. m. Prahy nás čeká jeden z nejdůležitějších materiálů pro tento rok. Jedná se o projednání rozpočtu hl. m. Prahy.

Na dalším jednání Zastupitelstva hl. m. Prahy nás čeká jeden z nejdůležitějších materiálů pro tento rok. Jedná se o projednání rozpočtu hl. m. Prahy. Současná pražská koalice pokračuje v trendu vlády primátora Hudečka, tedy v projídání veřejných prostředků na úkor městských investic. Běžné výdaje v pražském rozpočtu hlavního města narostly od dob kdy jsme rozpočet sestavoval já o 7 miliard. Vedení města v čele ANO a ČSSD v rozpočtu na 2016 opět projídá finance ve spotřebě na úkor budoucích investic, které Praha nutně potřebuje k rozvoji.

V světle nově sestaveného rozpočtu se ukazuje, že jsem měl pravdu, když jsem kritizoval zlevnění jízdného jako chybný a populistický krok, který městu přinese jen další zadlužení či omezení investic do rozvoje města. Podle tehdejších výpočtů mělo zlevnění dlouhodobých předplatných jízdenek stát městskou kasu přibližně 700 mil. Kč. Už tehdy bylo otázkou, kde vedení města takové prostředky najít, a které investiční akce omezí na úkor slevy jízdného. Dnes víme, že z navrhovaného rozpočtu vyplívá, že přibližně 500 mil. Kč jde na dofinancování slevy jízdného. Jedná se o pokračující nebezpečný hazard z pražským rozpočtem. Koalice ANO 2011, ČSSD a Trojkoalice postupuje přesně opačně než jak by se choval odpovědný správce pražského rozpočtu. První krokem, který by naopak dosluhující rada měla učinit, je analýza finančních možností města, potažmo Dopravního podniku, následně by měla začít s hledání úspor uvnitř městského dopravce a až po případných úsporách na provozu společnosti začít vést diskusi o možnostech slev na jízdném. Nová koalice se očividně inspirovala ve Vídni, kde město rovněž snížilo cenu ročního předplatného a zdražilo krátkodobé kupónu, tak aby motivovalo lidi více jezdit v MHD a nepoužívali v centru auta. V Praze bohužel zůstalo jen u krátkodobého populismu snižování ceny jízdného.

Cena jízdného rozhodně není tím hlavním problémem, který by Pražany trápil. Při srovnání nominální výše jednorázových a ročních jízdenek s jinými městy je patrná především u ročních jízdenek značně nižší cena v Praze, v některých případech více než čtyřnásobně̌ nižší – viz. cena roční časové jízdenky v Berlíně.

Zdroj: výroční zprávy dopravních podniků za rok 2010, prezentační a marketingové materiály dopravních podniků Poznámky: Kurz CZK/EUR stanoven na 24,5, kurz HUF/EUR stanoven na 0,00335, v případě̌ Brna zóny 101+100

(plnohodnotný tarif s rozlišením skupin pasažérů – důchodci, studenti atd.).

Jedná se o nezodpovědný rozpočet, který velmi pravděpodobně na jednání zastupitelstva nepodpořím. Naopak na jednání klubu zastupitelů zvolených za ODS jsme se dohodli, že budeme navrhovat racionální snížení těchto výdajů o celkem 750 milionů v 8 zásadních rozpočtových kapitolách.

Uvidíme, zda nás někdo podpoří. Nebo jestli blok ANO, ČSSD, 3koalice a Komunisté svůj projídací rozpočet prohlasují.

Autor: Bohuslav Svoboda | středa 9.12.2015 12:30 | karma článku: 11.64 | přečteno: 333x

Další články blogera

Bohuslav Svoboda

Profíci na magistrátu

Můžeme jásat, po několikaměsíčním období bezvládí a dohadů, máme v Praze konečně složenou radu, otázkou ale je, kolik to Pražany bude stát.

28.4.2016 v 18:30 | Karma článku: 27.02 | Přečteno: 608 | Diskuse

Bohuslav Svoboda

Nenávist není program

Začíná to připomínat perpetuum chorobné nenávisti: z tunelu Blanka si mnozí udělali svůj jediný protestní politický program, a proto teď nemůžou s nenávistí přestat ani po jeho otevření, i když Praze jednoznačně ulehčil.

1.2.2016 v 12:00 | Karma článku: 37.21 | Přečteno: 4296 | Diskuse

Bohuslav Svoboda

Poločas pražského rozpadu

Hnutí ANO voličům z billboardů slibovalo, jak všechno prostě zařídí, protože přivede na magistrát "tým profíků" nebo, že "zruší trafiky". Bohužel nic z toho se nestalo. ANO přivedlo na Magistrát hl. m. Prahy amatéry a trafikanty.

10.11.2015 v 12:30 | Karma článku: 33.01 | Přečteno: 1207 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Otto Černý

Poslední předvolební...

„Většina konfliktů, jež svět zažil v minulých deseti letech, nebyla vyvolána ambicemi panovníků ani spiknutími ministrů, nýbrž vášnivou agitací veřejného mínění, jež prostřednictvím tisku a parlamentů uchvátilo výkonnou moc."

20.10.2017 v 8:32 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Jasná odpověď

Po nedávném smíření dvou palestinskoarabských frakcí, exteroristického Fatahu a teroristického Hamasu, stanovil Izrael podmínky, za nichž bude ochoten s novou reprezentací jednat.

20.10.2017 v 8:30 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Lukáš Lexa

Koho a zda (ne)budu volit

V letošních volbách do PSP ČR již příliš nejde o souboj pravice-levice, ale jednotlivých osobností a zcela konkrétních témat. Ideologie se atomizovala.

20.10.2017 v 8:10 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 74 | Diskuse

Lubor Adámek

Piráti - pseudoradikální politický střed?

Radikální "vymetání" parlamentu se nekoná. Pár kvalitních, dílčích návrhů ani "revoluční" vzezření na tom nic nezmění.

20.10.2017 v 8:08 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 69 | Diskuse

Yekta Uzunoglu

Co se stalo v iráckém Kurdistánu?

Civilizovaný svět ztrácí tím nemorálním, neetickým, neprávním postojem vůči Kurdům, kteří obětovali i svoje dcery a syny za záchranu našich společných lidských hodnot, především sama sebe

20.10.2017 v 7:02 | Karma článku: 7.60 | Přečteno: 101 | Diskuse
Počet článků 6 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2129

Lékař, táta, děda a aktuálně politik, který věří v morálku a jeho hlavní hodnoty jsou svoboda a pravda.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.